Jak rozpoznać, że ktoś może być uzależniony?
Uzależnienia mają to do siebie, że widzimy je za późno. Dotyczy to zwłaszcza narkotyków. W dzisiejszym świecie, kiedy tempo życia jest naprawdę szybkie, można przeoczyć pewnie niepokojące sygnały, albo sobie nawet nie zdawać sprawy, że coś powinno obudzić naszą czujność. Poniżej znajdują się objawy uzależnienia, które można zaobserwować, od samego początku sięgania po używkę. Zostały one podzielon.
Nagłą uogólnioną zmianę osobowości:
- zmiany nastroju (skrytość, przewrażliwienie, złość, roztargnienie, euforia)
- zaburzenia w kontaktach z rodzicami i rodzeństwem (rozluźnienie więzi, konflikty)
- zmiany w kontaktach koleżeńskich (zmiany towarzystwa, dobieranie sobie dziwnie wyglądających znajomych, zrywanie bliskich dotąd kontaktów)
- brak dążeń (malejące zainteresowanie szkołą, ogólna bierna postawa, brak inicjatywy)
- niska samoocena (poczucie beznadziejności i bezradności, smutek)
- zaprzeczanie (obciążanie innych za swoje nieodpowiedzialne zachowania, bronienie przywilejów młodzieży przy jednoczesnej krytyce dorosłych)
- kłamstwa (spóźnianie się, mistrzostwo w kamuflażu)
- nieuzasadnione nieobecności (w szkole i w domu)
- obowiązki domowe (zaniedbanie, zdezorganizowanie)
- przyjaźnie/porozumiewanie się z ludźmi (częste wychodzenie na krótko z kolegami, odbieranie dziwnych telefonów o różnych dziwnych porach)
- zmiana nawyków jedzeniowych (wyraźny przypływ apetytu lub nagła utrata łaknienia, nagłe upodobanie do słodyczy)
- zmiana rytmu snu i czuwania (rozregulowanie rytmu dnia i nocy)
- kradzieże (wynoszenie z domu rzeczy na sprzedaż, częste zgłaszanie kradzieży)
- język (przekleństwa, slang zupełnie niezrozumiały dla reszty domowników)
- wygląd pokoju (częste wietrzenie pokoju, nawet w zimie, zamykanie drzwi na klucz)
- szczególne zainteresowanie młodzieżową muzyką i koncertami
- problemy związane ze szkołą (złe stopnie, spóźnianie się, nieobecności, naruszanie dyscypliny)
- stan zdrowia (częste zachorowania, przeziębienia, przewlekły kaszel, spadek ciężaru ciała)
- rozwój fizyczny (zahamowanie wzrostu, nieregularne miesiączkowanie, ogólny spadek energii)
- mowa (niespójna, bełkotliwa, chaotyczna)
- pamięć/myślenie (zaburzenia myślenia, gorsze zapamiętywanie i koncentracja)
- oczy (przekrwione, napuchnięte, rozszerzone lub zwężone źrenice)
- nos (objawy uczulenia lub kataru, kichanie, krwawienie)
- jama ustna (kaszel, suchość w ustach - ciągłe oblizywanie warg językiem)
- skóra (zimna, wilgotna, nadmierna potliwość)
- kontrola czynności ruchowych (zachwiania równowagi, niezdarność, zawroty głowy)
- stan zdrowia (częste zachorowania, przeziębienia, przewlekły kaszel, spadek ciężaru ciała)
- rozwój fizyczny (zahamowanie wzrostu, nieregularne miesiączkowanie, ogólny spadek energii)
- mowa (niespójna, bełkotliwa, chaotyczna)
- pamięć/myślenie (zaburzenia myślenia, gorsze zapamiętywanie i koncentracja)
- oczy (przekrwione, napuchnięte, rozszerzone lub zwężone źrenice)
- nos (objawy uczulenia lub kataru, kichanie, krwawienie)
- jama ustna (kaszel, suchość w ustach ? ciągłe oblizywanie warg językiem)
- skóra (zimna, wilgotna, nadmierna potliwość)
- kontrola czynności ruchowych (zachwiania równowagi, niezdarność, zawroty głowy)
http://namiastkapsychologii.blogspot.com
---
Artykuł pochodzi z serwisu Publikuj.org.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz